Isnin, 17 Disember 2012

GOT

Graduate On Time…
Definisi UTM…submit thesis sebelum sem 6 berakhir….viva , correction, resubmit then surat SENAT   selepas sem 6 tu…
KPT….dlm ms 36 bulan + 6 + 6 (jika sy tak silap ar…pening gak berpusing2 jawapan)
 Alkisahnya 2 hari lepas, khamis & jumaat sy bertapa di bengkel GOT ni….organized by KPT…of kos bhgn biasiswa….1st time Julai lepas…tp sy ter’miss’ sbb tak bukak email almost seminggu ms tu….kali ni 2nd time kat UTM..bkn student UTM jer…tp uni terdekat sekali…area johor, Melaka, N9…yg pasti pesertanya adlh penerima HLP….
 1st time peserta yg sepatutnya 100 org…yg dtg 36 org…then 2nd time peserta 61 org, yg dtg 12 org…so bayangkan dewan yg besar tu…hanya kami 12 org dgn ++ committee…
 Sy dah sem 5 sekarang…sepertinya agak terlambat tuk di tazkirah GOT ni…tp aper pun….termotivate jugak diri ni tuk capai GOT ni walaupun agak mustahil utk sy yg br start actual experiment ni….
 Setiap parameter run almost 2 bln & ade yg lebih…1 parameter ade 7+7 set sample…..bukan berbangga dgn ribuan sample yg ade…tp cuba realistic dgn keadaan diri yg sebenar….
 Sy set experiment sy start hari selasa…nk stop kul 12.30pm hari khamis…tup2, rabu ptg bukak email…ade plak bengkel ni…emel msk 10 hb…3 hari notis jer pun….mula2 pikir nk kuo jer ms talk then msk lab setel experiment….tp aper yg terjadi dipgi hari pertama….
 Ada seorang wakil KPT…bhgn biasiswa….mungkin kerana kedatangan pg tu mengecewakan, maka tempiasnya kene pd kami yg 12 org ni ar….pg2 hari, start2 opening ceremony dah kene tembak…2 org jer pun yg kene…saya org ke-2…amek ko….yg 1st tny ape maksud PSPTN…yg tu sy tau, tp tak kene kat sy….sy kene…bile PSPTN dilancarkan…& ape tu PSPTN…terkejut la makcik….1st dok pikir tarikh lancer…mana la makcik nk ingat ….dan yg sebenarnya, lebih kpd terkejut kene tembak tiba2…so sonyap ngan blur jer ar…tanpa sepatah kata..mean takde jwpn la kan….
saya terlibat dgn pelan strategic secara langsung, ms keje dulu, even berbengkel seminggu di pangkor, sbg plak di uni…develop plan yg semua staf dpt…staf akademik jer kot….sy terlibat antara 12 org yg menjayakan plan tu….sy bukan tak tau….PTK kene jugak soalan pasal PSPTN…ms sy present solo…khusus RSE lagi…target 60 000 phd holder tu….sy pernah terlibat semua tu…tp sejak bercuti berkhidmat sementara ni, sy almost lupa semua tu…atau lebih tepat…mmg lupakan pun…tp bile kene camtu, hmmm…..jadinya, sy punya perception pd pegawai tu dah ala2…tp sy positive kan minda, dia ok sebenarnya…Cuma maybe keadaan memaksa dia sebegitu…
Sepanjang 1st day, sy cuba tuk menilai dia…bile time mkn or break la…sbb talk full giler….then pg 2nd day ms drive…hati ade lg sakit hati kat pegawai tu…tp positivekan minda…mereka provoke utk sekat elaun sara hidup dr KPT tu…Cuma tak clear, sekat tuk 3 bln saja…or smpi abis…or sekat then backdated…ancaman sekat elaun ni adlh kepada mereka yg tak dtg workhop ni….hebat kan….
Dan akhirnya biler berakhir hari kedua, iaitu hari terakhir….pegawai tu ok….mmg strict, tp bersebab…betullah sbb kedatangan yg mengecewakan…kami kene tempiasnya….then saya saja amek peluang tuk duduk semeja ms last refreshment ptg tu…dia sememangnya memahami kami yg sdg bergelut dgn phd ni…cumanya, dia pun ada tanggungjawab sbg government servant…sbg wakil penaja….isu pelanjutan mmg agak sensisif pd mulanya…sbb workshop pun GOT kan….tp yg sebenarnya dia memahami betapa sukarnya menghabiskan study dlm ms 36 bulan tu….
Abis sesi hari pertama, sy mmg ada terpikir tuk start writing dah even br start eksperimen…tp abis hari kedua, saya berfikir secara realistic….PhD is a journey..enjoy our journey, enjoy our life…bile enjoy bukan bererti sambil lewa, tp enjoy dgn journey phd ni….itu yg penting…dlm journey phd ni, byk element yg berkait….time management…stress management…self management…semua ar…
Bile difikirkan semua, mungkin agak terlewat tuk tazkirah org yg sem 5 macam saya…tp tak rugi sbb ia mendorong sy utk jadi yg lebih baik….
PHD bukan bermakna kita mengabaikan segalanya…bukan bermakna kite perlu korbankan segalanya….pencipta yg utama…keluarga dtg seterusnya…kawan2…diri sendiri then br dtg study kita…turutan ni base on fasi sy…tp kalo sy…pencipta, diri sendiri, keluarga (terutama suami & anak), study then kawan2…berbeza tafsiran tuk setiap org….
Sepanjang 2 hari kursus, kami di’saji’kan dgn penceramah yg tract record sgt hebat…samada mereka sendiri graduate on time, then punya senarai pelajar yg GOT….
Aperpun, semua atas penerimaan saya sebagai pendengar, dan juga kesedaran saya tuk capai GOT…apepun…GOT atau tak, saya tau apa yg pasti yg sy nk capai…graduate…tu yg pasti….
Antara kata2 en pegawai tu yg sy tau dia paham….status sy study dgn anak then husben pjj…kata dia…saya tau cabaran tu sgt susah..perempuan pulak tu…..so, cukup sekadar kata2 tu…saya tau mereka memahami…ade sebab kenapa kerajaan nk sgt GOT…nk jadikan kita Negara maju dgn development modal insan ni….berkait dgn dana…byk lg ar….
Alkisahnya, experiment sy yg sepatutnya off kul 12.30pm terpaksa sy tunda off kul 2.30pm tgu ms rehat….rushing balik lab..then pegi blk dgr talk….sy dpt extra 2 jam sample sy…so after this, bile sy start cycle baru, sy leh ar save 2 jam tu…nasib skrg sy tgh run exp yg cumulative time….kalo tak….burn la sample yg dah 125jam saya run tu….125 jam memerlukan beberapa hari yer…3 minggu gak tu, ikut rekod saya aar….sy kene cukupkan 500jam…sila bayangkan berapa lama ms yg sy amek…kalo leh run continuous 500 jam ok ar…ni on-off-on-off…so mau makan 2 bulan…silap2 3 bulan wooo….
Saya bukan mengeluh dgn ape yg sdg sy buat….tp cuba utk realistic, time management macamana yg saya nk plan….dgn keadaan equipment yg Q berbulan2…biler berbulan2 maksudnya 2 bulan atau lebih yer….saya perlu bijak mengatur ms saya….
Alhamdulillah, byk info sy kutip ms workshop….antaranya….untuk submit thesis sy perlukan notis 3 bulan awal…tu belum campur SV cek…so 6 bulan sebelum plan nk submit, sila mula writing then SV cek yer aziana…
Dgr talk pasal Viva pun cuak jugak…tapi aperpun sy mmg akan hadapi nnt…so just go through it….bak kata fasi…enjoy the journey….cam org pregnant ar kan…excited nk dpt baby, dlm ms sama takut dgn proses kelahiran tu…tp kalo tak melahirkan, camna baby nk kuo…so kalo tak run exp, writing then viva…..camna nk genggam scroll tu kan….
Sebenarnya entri ni sy taip pd mlm abis bengkel tu…tp post tetap lambat….tetibe sy rase bersemangat nk kongsi….
Selama ni, ms saya hanya di lab…pulun labwork…cek email kadang seminggu sekali…kalo rajin hari2…tu pun open labtop 5-10 minit jer…curik2 ms…fb sy mmg sgt jarang..tak sempat kot…ni saya ark an...sy smpi uni kul 9pg gitu, terus msk lab…kadang2 jer g bekpes dulu…biasanya terus msk lab sbb nk berebut alat….kalo dh dpt, wat keje ½ jam or sejam br kuo g beli bekpes…curik2 mkn dlm lab….kuih2 boleh lah…kalo beli yg heavy cm nasik lemak ker, kene msk bilik makan dulu, then br sbg keje…kul 1 lab tutup, so g lunch…biasanya 2.30 msk lab blk…besa ar dh jumpa kawan…sembang ms mkn, sbg sembang ms kat surau…lewat ar…ekceli kul 2 lab dah bukak…sy sbg keje snmpi kul 5….biasanya kul 5 tepat or paling tak 5.05pm or kadang2 4.57pm sy dah dok dlm kete…ready nk blk….nk elak jem…boleh ar elak skit2….smpi umah kul 5.45pm….main ngan nuha dlm kete smpi kul 6 lebih kurang, masuk umah….setel segala….layan tomei smpi dia tido…skrg ms tido dia makin lmbt…kul 10, 10.30 or kul 11….pastu mmg ade keinginan nk sbg keje…tp sy akan buat yg mild….update logbook….masuk data kat lappy…or paling hebat pun lab work yg sy bw balik umah…ukur sample guna caliper…yg ni mudah sbb portable…tu pun sample before run….penah terpikir nk sbg grind kat umah, tp tak sanggup wat manual…so terkubur anganan tu….tp tu cam tak waras la plak….
Sy penah wat baca journal or buku or thesis mlm2, tp tak efektif…sbb baca kosong…dpt penat jer….so mlm2 kene wat keje tanpa guna otak sgt….tp bukan hari2 dpt wat rutin mlm tu….byk nyer sy collapse…bersama nuha yg tido….sedangkan tanpa stay up pun sy akan collapse hari ke4 or 5 mean hari rabu ke khamis ker…jumaat ker….lagi ar kalo sy stay up…jadinya mmg tak berapa efektif….so lepas dgr talk tadi….sy kene plan yg terbaik tuk self management…diri saya sendiri…ms tak pernah berubah,…tetap 24jam sehari…sy yg perlu kawal semua tu…
Kenapa pjg sgt entri ni…saya rase seperti luahan apa yg saya rase, yg saya lalui & alami selama ni…terkumpul, atau terfikir oleh saya selepas motivasi yg pjg ni….muhasabah semula diri…kenapa sy buat phd…kenapa sy pilih tajuk ni…kenapa sy pilih sv ni….kenapa sy pilih parameter ni…kenapa sy pilih method ni…kenapa begini…kenapa begitu…dan segalanya…stress kah saya…adakah saya mengabaikan tanggungjawab saya…cukupkah aper yg saya dah buat…aper lg yg perlu sy buat…dimana saya sekarang…adakah sy pd haluan yg betul…cukup tak plan study sy tuk sy grab scroll tu….semuanya terkeluar satu persatu….tu yg pjg berjela
 So akhirnya…saya masih disini…masih berjuang untuk sesuatu yg hampir pasti…dan akan terus berjuang untuk sesuatu itu…cuba yg termampu mengharungi perjalanan yg amat berliku ini….setiap hari ade yg berjaya menghabiskan phd mereka…mengapa tidak saya….saya pun boleh…saya tau saya boleh…saya PERLU boleh…(tetibe caps lock kan...dalam makna tu)
 Insyaallah jika diizinkan olenNya, maka akan berjayalah saya nanti…hanya Dia yg tau aper y g terbaik buat saya….sekiranya jalan ini, liku ini yg perlu saya lalui, maka Dia juga tau ini yg termampu tuk saya harungi…Dia tidak akan menguji hambaNya dgn sesutau yg tidak mampu dipikul oleh kita….
Suami, anak, mak abah, kakak no-2 serta family yg menjaga nuha dari umo 2 bln hingga 2 thn kini (tak lupa sbb sy n nuha dok umah dia jugak), kakak sulung yg sy dok umah dia ms sem 1 dulu,  keluarga seluruhnya, sv, kawan2 serta segala yg berkait langsung atau tidak…merekalahh sumber kekuatan saya…saya akan terus berjuang, Insyaallah hingga akhirnya…
Kepada kawan2 yg membaca, doakan lah saya juga semoga saya mampu harungi semua ini….
Ya Allah…Engkau berilah hamba Mu ini kekuatan mengharungi semua ini…sesungguhnya inilah jalan yg saya pilih, yg ditakdirkan olehMu Ya Allah….Terima kasih, Syukurku padaMu….
 Aziana-Pontian, Johor-15.12.12-12.45am
 Demi suatu masa..enjoy the journey

3 ulasan:

  1. Belajar peringkat PhD perlu ada strategy...jgn ikut arus,nanti lemas. Know the objective of your research, then work out around it. Selamat datang ke alam PhD yang menyeronokkan!

    BalasPadam
  2. same to be here cik ana..mlm2 mc xdpt buat keje..da collaps..n nk sattlekn umh..plg tidak nk relax2 ngn husbnd n ank smbl tgk tv..tp mcm rugi mase klo xbuat pape kn..sy pn resau dgn phd sy...moge kite dimudahkn semue urusan kite..amin...insyaAllah..=)

    BalasPadam